Kommentarer

Se alle artikler

– Lakseindustrien har ingen grunn til å frykte matapper som Yuka

Franskmenn bruker stadig oftere mobilapper for å orientere seg om matprodukter de vurderer å kjøpe - også laks.

Oppslagsverk som er såkalt nøytrale og hvor alle kan legge inn matvarer, kan skape nye og uvante utfordringer for norske lakseprodusenter.

I Frankrike er mat et viktig tema, og er en stor del av den nasjonale kulturen. Franskmennene har blitt mer og mer oppmerksomme på hva de spiser, og interessen vokser stadig. I dag er 69 prosent av forbrukerne interessert i effekten kostholdet har på deres helse, og den økende interessen gjennom årene har også endret kjøpsvanene til folk, opplyser det franske landbruks- og matdepartementet, Ministère de l’Agriculture et de l’Alimentation.

Apper: En ny måte å velge produkter på

«Yuka», «Foodvisor», «Kwalito» og «Open Food Facts» er fire applikasjoner – apper – utviklet i Frankrike som blir stadig mer populære blant forbrukere.

Yuka er den mest kjente, og har hatt en rask vekst med mer enn fem millioner nedlastninger på Google play på under to år. Brukerne skanner strekkoden til et produkt og får deretter informasjon om produktets ernæringsmessige egenskaper og mangler. Hvert produkt får en poengsum på en skala fra 1-100 i henhold til ernæringsmessige egenskaper (60 prosent av poengsummen), innhold av tilsetningsstoffer (30 prosent) og produktets økologiske dimensjon (10 prosent).

944c8e306e632ec3815429ff33db79d4 LAKS FRA NORGE, SOLGT I BELGIA: Det fryste produktet til venstre fikk god karakter, mens røkelaksproduktene fikk dårlig karakter, også den økologiske, til tross for at bare ett av punktene er vurdert som dårlig (2,9 og 2,5 gram salt). Foto: Skjermdump fra appen Yuka

En database som utvikles raskt

I 2018, bare ett år etter at den ble lansert, hadde appen Yuka mer enn 500.000 produkter i databasen sin. Appen skal være helt uavhengig av produsenter og distributører. Referansekatalogen fungerer som Wikipedia og er et åpent oppslagsverk, slik at det er brukere som legger informasjon om produkter i Yukas database. Basert på informasjonen beregner appen automatisk den ernæringsmessige kvaliteten til et produkt.

Appen kan brukes av alle. I dag bidrar forbrukere i hele Frankrike til å innføre nye produkter i appens database. Når du legger til et nytt produkt, vil appen skanne produktet og deretter ta bilder av produktet fra ingredienslisten og ernæringstabellen.

Røkelaks kommer dårlig ut

Til tross for at laks er kjent for å være en sunn kilde til protein og fett, er røkelaks ifølge Yuka og Openfoodfacts beskrevet som et dårlig produkt. De påstår at røkelaks inneholder for mye salt og anses derfor som farlig for forbrukere.

Hvis vi sammenligner røkt laks med fersk laks fra Norge, får fersk laks en bedre poengsum fordi den inneholder mindre salt.

Frankrike er Europas nest største røkelaksprodusenten og bruker hele 60% norsk laks i sin produksjon. Dessuten Frankrike det nest høyeste forbruket av laks i Europa.

Ifølge franske produsenter av røkelaks, kan apper som Yuka og OpenfoodFacts ha en negativ påvirkning på røkelakssalget, fordi dårlig score kan skremme forbrukerne. Røkelaksprodukter får automatisk dårligere poengsum fordi de inneholder mer salt. For å gjøre røkelaks mer attraktivt, kan det være en idé å utvikle røkt laks med mindre saltinnhold. Dette kan være utfordrende fordi kaldrøkt laks er saltet for å øke holdbarheten.

Når det gjelder fersk laks, kan de gode evalueringene av produktet berolige de franske forbrukerne som har blitt påvirket av negative oppslag om blant annet ethoxyquin, antibiotika, insektmiddel i forbindelse med laks.

Apper kan påvirke omdømme

På grunn av suksessen i Frankrike, har Yuka blitt tilgjengelig i andre land og er nylig blitt introdusert i Belgia og i Sveits. Appen er ikke tilgengelig i Norge ennå.

Lakseindustrien har ingen grunn til å frykte apper som Yuka nå. Industrien må imidlertid være oppmerksom fordi Yukas suksess er basert på forbrukernes ønske om å velge sunnere produkter. På grunn av denne applikasjonen vil man kunne sammenligne næringsegenskapene til produkter av samme kategori, og eksportører vil kunne tilby laks som skiller seg ut med lavere fettinnhold.

Apper som Yuka er nye og innflytelsesrike aktører som kan påvirke et produkts omdømme.