Kommentarer

Se alle artikler

Imitasjon av sjømat utgjør en langt større trussel enn du tror

De kan kalle seg sjømatprodukter, men de lyver.

Kommentar

Denne kommentaren er skrevet av John Fiorillo, redaktør i IntraFish.com

Noen ting gir bare ikke mening. I flere tiår måtte sjømatleverandører merke surimi sjømatprodukter som «imitasjon», til tross for at krabbe-etterligningen, er laget av fisk. *

Ironisk nok er det i dag en eksplosjon av plantebaserte «sjømat» i butikkhyllene, som alle utgir seg for å være sjømat, og ingen av dem har krav om på seg om å merkes med ordene «imitasjon» eller «kunstig». Produktene er selve definisjonen av falske sjømat. Det er kunstig sjømat. De er etterligning av sjømat. De ønsker helt klart at de var sjømat, men det er de ikke – og blir det heller ikke.

Det ser ut til å være to leirer innen sjømatuniverset når det gjelder fremveksten av falske fiskeartikler på markedet. Den ene siden trekker på skuldrene og sier at sektoren er for liten til engang å bekymre seg for. Andre anerkjenner imidlertid dette som en potensiell trussel og peker på utviklingen i meierisektoren som støtter deres argumenter. Meieri-aktørene har mistet markedsandeler til soyamelk, mandelmelk og annen melkeetterligninger.

Tesco har endret seg allerede

Den britiske supermarkedsgiganten Tesco hoppet dypere inn i den falske sjømatverdenen forrige måned ved å lansere en ny, «rimelig» plantebasert fiskefri filet fra eget merke, laget av krydret soya og belagt med en tempura-panering.

Kjeden sier at den nå vil ha dedikerte plantebaserte og vegetariske soner i butikkene. Det passer godt med hva markedsundersøkelsesfirmaet IRI sier er den største kulinariske trenden i tiåret.

Relevant eller ikke, la oss huske at Tesco i januar kunngjorde planer om å fjerne fiskedisker i noen butikker, som en del av en kostnadsreduksjon på 1,5 milliarder pund. Kjeden stenger også noen av sine kjøtt- og delikatessedisker.

I 2018 hadde Tesco den høyeste andelen av salg av sjømat i detaljhandel i Storbritannia, med 22,6 prosent av handelen, etterfulgt av Sainsbury's med 14,8 prosent og Aldi på 10,4 prosent, ifølge markedsundersøkelsesselskapet Nielsen.

Reker kan ikke være vegansk

Presidenten i National Fisheries Institute (NFI), John Connelly, sa det svært godt i juli i et leserinnlegg i Wall Street Journal da han oppfordret lovgivere til å kreve riktig merking av imitasjon av sjømatvarer.

«Bacon kan ikke være «veggie» og reker kan ikke være «veganske.» Dette er bare fakta på bokstavelig talt cellulært nivå», skrev Connelly. «Det er ikke åpent for tolkning, og det er absolutt ikke konstitusjonelt beskyttet retorikk. Støtte til merking av grønnsaksalternativer som kjøtt eller fisk, under dekke av Grunnloven, ignorerer det faktum at grenser, til og med tale, eksisterer av en grunn.»

Og se bare på hvordan noen av de falske sjømatalternativene prøver å utnytte den opplevde mangelen på sjømat. Sjømatbedragerne beskjeder produktene sine som kvikksølv- og mikroplastfri og en løsning på overfiske, og de hevder andre driver uvennlige oppførsel i produksjonen av ekte sjømat.

Klimaendringer kan tvinge frem radikale endringer

Penger strømmer inn i den plantebaserte matsektoren, og matproduksjon og forbrukergiganter hopper om bord. Talsmenn for plantebasert mat sier det er bedre for miljøet enn storfekjøtt og andre proteinproduksjonssystemer, men det er fortsatt en debatt om det. Når det gjelder helsegevinsten med plantebasert mat, har en vanlig Burger King Whopper 660 kalorier og 980 mg natrium, mens den nye Impossible Whopper har 630 kalorier og 1080 mg natrium. Stort sett like.

Og husk at i motsetning til en fersk, rød tunfiskfilet, er de falske tingene som kommer fra de plantesentriske matvareselskapene sterkt behandlet i de fleste tilfeller.

Jeg bryr meg virkelig ikke om hva kostholdsråd folk følger, og klimaendringer kan tvinge oss til radikale endringer i global matproduksjon og -forbruk på måter vi ennå ikke kan forestille oss.

Men det jeg ikke har mage til, er et produkt som later som om det er noe det ikke er, og det er akkurat det som skjer.

* I 2006 tillot US Food and Drug Administration produsenter av surimi kunne slippe, i noen tilfeller, å merke produktene med ordet «imitasjonskrabbe», men erstatte det med «sjømat med tilsatt krabbesmak, laget med surimi, et ferdig kokt fiskeprotein.»

Se Også


Gruppen bak Cooke-videoen har tilknytning til plantebaserte sjømatprodusenter

Helt inntil mandag var organisasjonen Compassion Over Killing (COK) ukjent for de fleste i sjømatnæringen.