NYHETER

Se alle artikler

Eksportør selger til byer med verdens høyeste skyskrapere

På fem år er flyfrakt av fersk norsk laks opp rundt 60 prosent. Ocean Supreme selger stort sett bare flyfraktet laks til fjerne markeder – fra sitt kontor i Ålesund.

I 2013 ble rundt 112.000 tonn fersk norsk laks (målt i produktvekt) sendt med fly.

I fjor ble rundt 180.000 tonn sendt med fly. Det utgjør i underkant av 20 prosent av norsk lakseproduksjon.

- Det er en betydelig andel. Og flymarkedet bare vokser, sier Botholf Stolt-Nielsen til IntraFish.

Han er daglig leder i Ocean Supreme og dessuten én av gründerne.

Eksportbedriften ble startet i 2003. I fjor eksporterte selskapets 16 ansatte i Ålesund laks for 1,25 milliarder kroner.

- Hovedproduktet vårt er hel sløyd fersk laks med hode, men trenden er økning på fersk laksefilet. Filet er lettere å håndtere, men krever sikre kjølekjeder og rask distribusjon. I framtida vil nok laksehoder og ryggbein fraktes som frossent produkt sjøveien til kunder som vil ha det.

Til byer med høye hus

I fjor skipet Ocean Supreme ut 15.000 tonn produktvekt. Rundt 80 prosent gikk med fly – og helst til byer med høye skyskrapere.

- Ta byene med verdens ti høyeste bygninger: Der er det størst kjøpekraft, sier Stolt-Nielsen.

Åtte av de ti høyeste ligger i Asia, to i USA. Av verdens 20 høyeste skyskrapere ligger bare tre i USA, resten i Asia og særlig i Kina og gulfstatene.

101f7a8cc1ee7173861417f2d5d916a3 Utsikt fra det nye tårnet i One World Trade Center i New York. Det passerer høyden til Empire State Building og blir den høyeste bygningen på den nordlige halvkule. Foto: Ørjan F. Ellingvåg

- I Japan og Asia inngår laksen for eksempel i sushi, man spiser da ikke fisken som store porsjoner. Derfor tåler dette segmentet høye laksepriser bedre. Betalingsevnen blir ikke så avhengig av svingende pris som for eksempel i catering, sier Stolt-Nielsen.

Amsterdam som hub

Ocean Supreme bruker Amsterdam som hub, i motsetning til de fleste konkurrentene som har Oslo.

Schiphol, hovedflyplassen i Nederland, er én av Europas største, og har direkteruter til de fleste storbyene i verden.

- Laks egner seg godt i buken av passasjerfly, sier Stolt-Nielsen.

Mesteparten av norsk lakseeksport, rundt 75 prosent, går til hjemmemarkedet som er Europa. Tre av fire norske lakser kjøres til Europa med bil.

Utfordringer for spesialist

- Vi har valgt å spesialisere oss på flysendt laks til de fjernere markeder. Men det er en komplisert jobb fordi hvert marked har sine egne krav til dokumentasjon og merking. Logistikk er nøkkelordet. Kundene må ha leveransene til avtalt tid. Og er det noe folk i denne næringa vet, så er det at ingen har det så travelt som en død laks – og særlig når den skal reise langt. Da gjelder det å være «hands on».

b7004a9942a6fc2bb01c70c00ef526d9 En Jumbojet takser på Schiphol lufthavn. Foto: Juha Roininen

Ocean Supremes ansatte håndterer rundt 2.500 helseattester og opprinnelses-sertifikater hvert år – via Mattilsynet i Ålesund.

- Én utfordring er at våre rundt 20 markeder utenfor EU ikke har de samme høytidene som oss. Det er land der ikke-kristne religioner og livssyn dominerer, der folk flest ikke feirer jul eller påske. For oss blir da utfordringen at norske slakterier stenger. Det samme gjør forvaltningens utstedelse av attester. Vi får det ofte travelt når andre nordmenn har fri, sier Stolt-Nielsen.

Spredning av risiko

Selskapet hans kjøper fra små og mellomstore lakseprodusenter langs hele kysten, fra Rogaland til Finnmark. De store børsnoterte konsernene har egne salgsorganisasjoner.

Stolt-Nielsen er aktiv i bransjeorganisasjonen Sjømatbedriftene som organiserer små og mellomstore lakseselskaper. Der sitter han i sentralstyret pluss at han leder eksportutvalget.

476f0fa3fcbe74e5a9adefadaab4a328 Botholf Stolt-Nielsen på fremste rad (nummer to fra høyre) på Sjømatbedriftenes landsmøte i Bodø. Foto: Bent-Are Jensen

- Vi må ha spredning på grunn av leveringsdyktighet. Vi handler 52 uker i året og gjerne to ganger per uke. Kundene våre i Asia vil ha stor fisk, over fire kilo og gjerne fem pluss. Bilene med fisken vår kjører direkte fra oppdretter til Schiphol og gjerne sjøveien - med ferge - utenom Oslo.

Verdens nye tyngdepunkt

Stolt-Nielsen forteller om økonomisk vekst i Asia, med økning både i folketall og kjøpekraft. Der bygges fortløpende nye hoteller og restauranter og nye super- og hypermarkeder.

- De etterspør sjømat. Fersk laks kan leveres året rundt og er enklere enn villfanget produkt som avhenger av vær og vind og kvoter, sier eksportøren.

Konkurrentene blir sterkere

Men han rapporterer om sterkere konkurranse fra andre lakseproduserende land. Chile tok over det kinesiske markedet etter at Norge ble stengt ute på grunn av Nobels fredspris i 2010. Norge hadde en markedsandel over 90 prosent og er nå nede på nivået rundt 20.

Chile har fått på plass en frihandelsavtale: Det betyr null toll - mot Norge som har 10 prosent pluss andre handelshindringer som ennå ikke er ordnet helt opp i.

- Vi vet alt om hvor viktig markedsadgang er, sier eksportøren.

Han rapporterer at færøyske og skotske lakseprodusenter er mer aktive enn før i de godt betalende asiatiske markedene.

- Og de har spesialisert seg på større fisk og tatt Norges posisjon i storfisk-markedet. Slaktevekta i Norge går ned på grunn av strengere reguleringer og mekanisk behandling mot lus. En del oppdrettere slakter nå tidligere fordi de vil unngå belastning for fisken og svinn på grunn av lusebehandlinger.

1ac35068bd01107ed7d46ff7f1e5591a Ålesund. Arkivfoto

Med stolte aner

Stolt-Nielsen har base på Sunnmøre og er stolt av det.

- Uansett hvor enn i verden jeg reiser, treffer jeg folk heimefra. Ålesund har alltid vært en utadvendt by, en handelsby med lange og stolte tradisjoner, særlig på hvitfisk og pelagisk. Vi sunnmøringer er kremmere. Vi har alltid sett utover og hatt den store verden som marked, sier han.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.