Fikk pumpekontrakten på ny brønnbåt

PG Flow Solutions skal levere åtte store sjøvanns-sirkulasjonspumper og alt av maskinromspumper.

Den nye brønnbåten bygges ved Aas Mekaniske Verksted for Brønnbåt Nord.

PG Flow Solutions skal levere åtte av selskapets store sjøvanns-sirkulasjonspumper. Disse skal sørge for kontinuerlig sjøvannssirkulasjon i båtens brønn. I tillegg skal selskapet levere alt av maskinromspumper som skal til for hovedmaskineri og hjelpemotorer, samt generelle pumpebehov for brønnbåtens drift.

Pumpesystemene skal leveres til Aas Mekaniske Verksteds verft i Vestnes, Norge. PG Flow Solutions har ikke oppgitt verdien på avtalen.

– Vi gleder oss over den betydelige suksessen Aas Mek opplever. Verftet har etablert seg som en verdensledende leverandør av brønnbåter. De vektlegger god fiskevelferd og derfor passer de skånsomme fiskepumpesystemene våre godt inn på båten, sier Øyvind Berg, salgs- og markedssjef i PG Flow Solutions i en pressemelding.

Den nye brønnbåten er nybygg nummer 205 fra Aas Mekaniske Verksted og har lasteromsvolum på 3 000 kubikkmeter, tilsvarende 400–450 tonn med levende fisk. Lengde på nybygget blir 76,96 meter, bredde 17,80 meter og dybde i riss 5,90 meter. Designet er Aas Mekaniske Verksteds eget design, AAS 3002 ST. Båten skal leveres i første kvartal 2021.