Ny dykkerbåt levert

«Katrine» skal brukes av Techno Dive til servicetjenester til oppdrettsnæringen.

Båten er 14,6 meter lang og har en største bredde på nesten 3,8 meter. Den er utstyrt med twin Yanmar 6LY440-motorer og HJ 322-vannjetter fra Hamilton som gir båten en toppfart på omkring 33 knop fullastet.

- Vi er svært stolte av å ha fått bygge «Katrine», som nå blir den tredje Hukkelberg-båten i flåten til Techno Dive. Båten vi har levert i dag er resultatet av mange års erfaring med bygging av spesialfartøy til dykkerbransjen, i kombinasjon med tett og godt samarbeid med Techno Dive, sier Thomas Breivik, salgssjef for Hukkelberg Boats i en pressemelding.

Båten er også utstyrt med Hamiltons Blue Arrow-manøvreringssystem og Jet Anchor-posisjoneringssystem, som skal gjøre manøvrering og håndtering av båten enkelt og bidra til å redusere drivstofforbruk og slitasje på maskineriet. I tillegg til generator, kompressor, hydraulikkaggregat og høytrykksspylesystem, er båten også utstyrt med dekkskran for å håndtere ROV.

- Akkurat som en sveitserkniv er «Katrine» er et svært allsidig verktøy som passer perfekt til vår portefølje av tjenester, og vil hjelpe oss til å kunne utføre tjenester for våre kunder på en enda bedre og mer effektiv måte, sier avdelingsleder for oppdrett hos Techno Dive, Espen Odland Mørch i meldingen.

Dykkersystemet om bord er designet og produsert av SafeAirDiving, som også har stått for installasjonen i samarbeid med Hukkelberg. Systemet er satt opp for to dykkere.

Likte du denne artikkelen? Les flere saker fraTekfisk: