Investeringsfond sikrer seg 51 prosent av Aquaship

Investeringsfondet Amerra Capital blir majoritetseier i Aquaship etter en rettet emisjon i selskapet som eier og driver 28 oppdrettsbåter i ulike segmenter.

Rederi på hugget: Ser på alle muligheter for vekst

Knallhardt press i Chile mot Sølvtrans og Gripship

Nordmenn mot nordmenn i Chile

Aquaship driver en global, maritim oppdrettsflåte på 28 skip, som alle er på langsiktige kontrakter. Flåten består av brønnbåter, bløggefartøyer, fiskefôrbåter og servicebåter i Norge, Skottland, Island, Irland, Chile, Spania, Kroatia, Canada og Shetland.

– Rederiet ser sterke vekstmuligheter i alle fartøysegmenter og geografiske områder, hvor rask tilgang til vekstkapital og kompetanse om prosjektledelse vil være kritisk for å kunne gripe mulighetene, skriver selskapet i en pressemelding.

Rettet emisjon

Amerra Capital Management LLC sikrer seg 51 prosent av aksjene i Aquaship etter en rettet emisjon som sikrer Aquaship ny kapital. Andre aksjonærer og ledelse vil bli værende og fortsatt eie 49 prosent av selskapet, fremgår det av meldingen.

– Vi tror vi har en unik plattform for vekst, som kombinerer Aquaships velprøvde kompetanse på tvers av servicefartøyer, brønnbåter, bløggebåter og fôrtransportører, med vår lokale praktiske erfaring i flere land. Plattformen vår er nyskapende og har åpnet betydelige vekstmuligheter. Aquaship har erfaring med å drifte, designe og bygge båter for oppdrettsnæringen, men hadde ikke nødvendig kapital for å skalere opp aktiviteten. Vi er veldig glade for å samarbeide med Amerra, en sektorspesialist med en merittliste for støtte av vekstbedrifter, et team som besitter sektorkompetanse og evnen til raskt å gripe mulighetene når de kommer, sier administrerende direktør Sverre Taknes i Aquaship i pressemeldingen.

Investerer i vekst

Inntektene fra den rettede emisjon gir selskapet vekstkapital for nybygg og kjøp av eksisterende fartøyer.

– Aquaships strategiske visjon og vekst vakte vår interesse. Vi er også veldig imponert over kvaliteten og integriteten til ledergruppen. Vi ser på Aquaship som et selskap som vil gi både organisk og uorganisk vekst. Vi ser frem til å støtte selskapets forretningsplaner, sier administrerende direktør og administrerende partner Craig Tashjian i Amerra.

Thor Talseth blir ny styreleder i Aquaship.

DNB Markets fungerte som finansiell rådgiver i forbindelse med transaksjonen.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.

Se Også

AquaShip dropper børsplaner

Rederiet AquaShip (fusjonerte GripShip og Johnson Marine), som har brønnbåter og servicebåter, har lagt planer om børsnotering på is på ubestemt tid, opplyser kilder.